zondag 1 april 2012

Braassemloop

Ik verliet de echtelijke sponde om half 8, er voor wakend, dat ik Ada niet van haar welverniende nachtrust zou beroven. Ik kleedde me stilletjes aan en ontbeet in mijn eentje op deze zondagmorgen. Na het ontbijt fietste ik via de Leidse binnenstad langs "Ut Dobbertje" en Huize Brugzicht naar de Koppoel, waar ik een bord met "13 km" ontwaarde. Hier pikte ik het slotdeel van de Braassemloop op.
Om half 10 stalde ik mijn fiets bij "De Treffers" in Roelofarendsveen en schreef me in voor de halve marathon bij de 43e Braassemloop. Bij het inschrijven kwam ik Corry tegen, die iedere donderdagmorgen in de Leidse IJshal de "Krasse knarren" van koffie en warme chocolademelk voorziet. Nu was ze vrijwilligster bij de organisatie.
Ik wandelde naar de kleedkamers, bevestigde startnummer 1653 op mijn IJsstrijd-jack en om 10 voor 10 was ik begonnen aan de 9 km, die ik voor het startschot om 11 uur zou klinken, al ging lopen.
Langs de voetbalvelden liep ik naar Oude Wetering. Zo kwam ik bij het water, waar we in februari 3 dagen achtereen overheen geschaatst waren.

Vanaf de Ringvaart liep ik in een behoorlijk tempo naar de Braassemermeer, om bij het sluisje rechtsaf te slaan naar de sportvelden toe. Hier kwam ik Jan Boon en zijn twee zoons tegen, die de 5 km zouden gaan lopen.
In de kleedkamer at en dronk ik wat en in tegenstelling tot vorig jaar begaf ik me nu wel op tijd naar de start.

Hier viel mijn oog op de Flower Power Painter Marathon. Deze kan ook in estafettevorm gelopen door teams van 4 lopers. Dit lijkt me wel wat voor onze droogtrainingsgroep!


Om 11 uur begon ik aan de tweede etappe van de dag.


Ik kwam na een km in een groepje te zitten van 4 man met een heerlijk gelijkmatig tempo. De eerste km ging in 4.56. De meeste mannen van dit kwartet hadden gisteren 35 km gelopen en liepen vandaag de halve marathon. En dan zijn er mensen, die beweren, dat ik er Spartaanse trainingsmethodes op na hou....
Lopend langs de waterzijde van Oude Wetering zagen we diverse lopers met een shirt "Toon 150". Daar ik er niet van uit ging, dat hij 150 jaar geworden was, vroeg ik aan een loper van Plantaris na, wat dat shirt te betekenen had. Het bleek, dat ene Toon vandaag zijn 150e marathon liep.

Ze waren met een groep lopers van Plantaris om half 9 van start gegaan en liepen nu voor de tweede keer dit rondje van 21 km. Ik dacht, dat ik al een hele Piet was met de 10e marathon in zicht, maar dat valt dus vies tegen.
Het lopen daarentegen viel niet tegen.

Ik liep constant mee met het groepje van 4 en langs de Braassem, met de wind op kop, nam ik de kop. Bij de eerste drinkpost nam ik een kop water, terwijl "mijn" groep doorliep. er viel een gat van een meter of 50 en dat loop je dan niet meer dicht. Af en toe zat ik op een meter of 25, maar ik kwam er gewoon niet meer bij.
Bij de Wijde Aa werd ik door individuele lopers, die de oversteek wel konden maken, ingehaald, maar zij liepen zoveel harder, dat ik paste. Ik wilde niet het risico lopen om mezelf op te blazen. Op de polderweg richting Hoogmade kon ik aanhaken bij een loper met het shirt "Toon 150".
John vertelde mij, dat er iemand is, die vandaag zijn 1166e marathon liep. Soms loopt hij 2 marathons in een weekend. Dit jaar hoopt hij de 1200 vol te maken. Ik geef het grif toe: ik ben maar een watje!

Samen liepen we naar Rijpwetering en Nieuwe Wetering. In Nieuwe Wetering werden we net voorbij de drinkpost op 17 km ingehaald door een groep van een man of 6. John kon aanhaken bij deze groep, ik kon dat met mijn beperkte sprinterscapaciteiten niet. Over het fietspad langs de HSL liep ik zodoende grotendeels in mijn eentje. Bij het Ringvaartaquaduct liepen we vlak langs de plek, waar Frits van Huis door de zachte bovenlaag van het ijs was gevallen.
In de laatste km liep ik samen op met een man, die vond, dat hij een te snelle tijd liep. Volgende week maandag gaat hij de marathon van Utrecht lopen. Samen liepen we over de finishlijn, waar ik in 1.45.52 binnenkwam en 1 seconde toe moest geven op Hugo Vrolijk.
Met de tijd was ik uiterst content: het was zo'n minuut of 7 sneller dan vorig jaar. Met de vorm is het dus wel goed.
Het uitfietsen richting Leiden viel me toch wel wat tegen. Het grootste deel van de route had ik tegenwind en dat heb je liever niet, als je je spieren lekker los wilt rijden na de eerste 30 kilometertraining in de aanloop naar de marathon van Leiden.

Geen opmerkingen: