zaterdag 27 november 2010

Open je hart


De aanhef klinkt als de aankondiging van een hartoperatie, maar daar was op de licht winterse vrijdagavond gelukkig geen sprake van. Met Ada ging ik naar een concert van Stichting Muziekprojecten Pablo Neruda onder leiding van Cees Thissen, een van mijn muziekdocenten in mijn roemruchte jaren op Pedagogische Academie "De la Salle" in Heemstede, die ik voortijdig verlaten heb, omdat ik geen les kon geven.
Voordat ik naar het concert ging, ging ik eerst nog even.....lesgeven! Normaal gesproken geef ik op vrijdagmiddag 2 ur achter elkaar schaatsles aan kinderen, eerst van de buitenschoolse sport, daarna bij de IJVL.
Gisteren bleef het bij de les van de buitenschoolse sport, daar ik anders in schaatskleding naar een concert zou moeten. Wil Verbeij nam de honneurs waar.
Om toch nog een beetje een idee te geven van hoe ik in de Leidse IJshal schaatsles geef, hierbij een aantal foto's en twee video's, die ik toegestuurd kreeg van Arnout Kruijshaar. De begeleidende tekst luidde: "Zoals beloofd, maar wat vertraagd de foto's die ik op vrijdagavond van de schaatsles van Marijne heb gemaakt. Het is gemaakt met een telefoon dus geen super kwaliteit. Ze heeft er veel plezier in en wil elke dag wel schaatsen!"
Die laatste zin, daar gaat het om: plezier in schaatsen! Je kunt als trainer nog zoveel techniek overbrengen, als het plezier ontbreekt, heb je je doel gemist. Gelukkig heeft Marijne, en met haar hopelijk de rest van mijn groep, wel plezier.








Om 7 uur hadden we de trein naar Haarlem, waar Tim de Beer ons bij het station oppikte. Nel Warnink zat achter de kassa, waar koorknaap Bas ons ook kwam begroeten. Rob Ammerlaan, Margriet Biemold, Joep Kapiteijn en Leo Arends maakten onze vriendengroep compleet, terwijl we luisterden naar gedichten van koorleden, die door Cees Thissen vakkundig op muziek waren gezet.
Er was één soliste, Viola van Es. Hier een filmpje van haar, die ik op youtube vond.

In de Adelbertuskerk konden we genieten van mooie muziek en eveneens mooie teksten.
Het meest ontroerende nummer vond ik "Met andere ogen", dat geschreven is door Bas Warnink. Zelf geef ik al een jaar of 10 les aan G-schaatsers en dit nummer is zo herkenbaar en uit het hart gegrepen.

Als u op bovenstaande tekst klikt, krijgt u de vergrote versie.
Datzelfde geldt voor de tekst hier beneden. Ada moest tot mijn stomme verbazing, ondanks dat ze al 30 jaar mijn levenspartner is, onbedaarlijk lachen om "De Heren der Schepping".

Geen opmerkingen: